OUR ADVERTISEMENT

Friday, November 4, 2011

Al-Quran Menjawab Keluhan Manusia



Assalamualaikum warahmatullahi wabarkatuh...salam jumaat penghulu segala hari diharap sahabat handai sentiasa berada dalam keadaan sihat walafiat hendakNya dan insyaAllah kita tidak tergolong daripada orang yang sering mengeluh dengan ujian, cabaran & seumpamanya dalam kita meneruskan kekhalifahan di muka bumi Allah ini.

Tatkala berdepan dengan ujianNya timbul beberapa keluhan atau persoalan yang sering melanda dalam fikiran kita. Sama ada melafazkannya secara lisan atau keluhan di dalam hati. Walaubagaimanapun Al-Quran dapat merungkai semua persoalan (keluhan) yang sering kita hadapi. Sesuailah dengan sifat Al-Quran yang memberi petunjuk dan jalan yang lurus.


Manusia bertanya: Mengapa aku diuji?


Al-Quran menjawab :

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? (Lihat Surah Al-Ankabuut : 2).
“Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta”. (Lihat Surah Al-Ankabuut : 3)


Manusia bertanya: Mengapa aku tidak diuji sahaja dengan perkara-perkara yang baik?


Al-Quran menjawab :
“…boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui”. (Lihat Surah Al-Baqarah : 216)

Manusia bertanya: Mengapa aku diberi ujian seberat ini?


Al-Quran menjawab :
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya……….” (Lihat Surah Al-Baqarah : 286)


Manusia bertanya: Bolehkah aku kecewa?
Al-Quran menjawab :


“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman”. (Lihat Surah Ali Imraan : 139)

Manusia bertanya: Bolehkah aku berputus asa?


Al-Quran menjawab :
“…dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir”. (Lihat Surah Yusuf : 87)


Manusia bertanya: Bagaimana cara menghadapi ujian hidup ini?


Al-Quran menjawab :
“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung”. (Lihat Surah Ali Imraan : 200)
“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk”. (Lihat Surah Al-Baqarah : 45)


Manusia bertanya: Bagaimana untuk menguatkan hatiku?


Al-Quran menjawab :
“….Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan melainkan Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal…….” (Lihat Surah At-Taubah : 129)



Manusia bertanya: Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?


Al-Quran menjawab :
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka……….” (Lihat Surah At-Taubah : 111)



u/p: entri ni aku pernah terbitkan sebelum ni..sebagai konklusinya untuk renungan kita bersama :)

6 comments:

Brayyan Schaesh said...

Amin.. thanks fahmi ilmu nyaw...

~nsar~ said...

saya selalu brpegang apad ayat ni..

albaqarah:186

dan apabila hamba-hamba ku bertanya kepadamu tentang aku maka jawablah ;"aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi segala perintah ku dan hendaklah mereka beriman kepada ku agar mereka selalu berada dalam kebenaran.."

alexa yussida said...

Al quran sntiasa ade jawapan utk stiap persoalan manusia..bila sis tension sgt2,bukak je quran wit tafsir randomly..tang2 tu jugak jupe ayat best yg nak pujuk atau tenangkan diri..seronok:)Alhamdulillah

Afsar said...

Tgh2 final ni, tenang hati baca post ni...keep on fighting til the end...jgn putus asa(aku tujukan dekat diri sendiri,hehe)

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

nice entry fahmi ;)
semuanye dah tercatit di dalamnya..
hanya kita tekadang alpa..

sweet strawbery said...

thanks for this entry...=)
i'm really like it..=)

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com