OUR ADVERTISEMENT

Monday, February 28, 2011

Beza dapat rakan blog dan facebook

Mesti korang sendiri dapat merasakan apa perbezaan dapat kawan dari blog dan facebook. Entah tetiba ja aku fikir pasal menda ni. Okay, korang semua mesti ada muka buku kan?? alaa facebook..hehe..dan sure dalam kalangan readers entri aku ni rata-rata yang dah ada blog kan..kan..kan...


Dari segi istilah sudah ketara perbezaannya..kalau blog, "follower" atau melayunya "pengikut" manakala facebook pula "friend" atau "kawan".


Kalau kat blog ni, jika kita jadi follower kat blog yang kita follow tu, blogger tersebut tak akan automatik jadi follower kita pula kan. Melainkan blogger tu follow kita balik. Kalau kat facebook, apabila kita jadi friend kat facebooker tu automatik dia jadi kawan kita juga kan, tanpa facebooker tu minta kita jadi kawan balik.


Kalau kat blog, blogger tak payah a.k.a susah-susah mau approve2 follower tu jadi follower dorang. Kat facebook pula, facebooker tersebut mesti sahkan dulu, antara confirm atau ignore. Tapi sekarang kalau korang perasan, ignore tu dah kena tukar "not now". Setau aku la kalau tak silap.


Perasaan??
Hah...tetiba pula sebut pasal perasaan ni. Cuma aku nak tanya korang apa perasaan korang apabila mendapat rakan dari kedua-dua jaringan sosial ini?. Mesti lain sikit kan? yalah...kalau kat blog ni, blogger yang follow kita tu mau2 ja kita ucap thanks sepuas hati coz follow blog kita. 1 kejayaan bagi kita dapat attract hati blogger tu untuk follow blog kita. Manakala facebook pula, kadang2 yang jadi friend ngan kita tu hanya tinggal friend semata-mata. Fahamlah maksud aku tu kan??.


Kalau kat blog ni, orang yang follow kita tu kebanyakan bijak untuk mem'follow blog2 yang berupaya menarik hati pembaca. Tapi, kat facebook, naaa amik ko muka aku yang hensem(cowok) @ kiut(cewek) ni...semua berlumba-lumba add as friend.


***segala penceritaan a.k.a pandangan di atas berdasarkan dari kaca mata aku sendiri. Copyrights reserved =)


Sekian.

12 comments:

Dosh Saleem said...

ya betul! saya setuju!!

eqbalzack said...

abg eq akan control habis2 friends yang add FB abg eq.
sebab kawan cyber ni mcm2 ada...dah masak sgt dah bro..hehe

Ezzattie said...

betul tuh!
tapi blog pon sama jugak. jadi pengikut blog tu, tapi sekali je masuk.
pastu, mungkin tak masuk da. just nak orang follow balik and nak follower bertambah ramai.

ini mengikut pendapat ezzat la selama berblogging. kebanyakan, macam tu la.

Anonymous said...

Betul2...setuju sgt..kalau kat fb tuh diorang just add semata2 nk kasi ramai friends or nak ehem2 jerp...lepas dah add tuh bukan nak tgok2 pown...comment2 ker...sampai ade yang dah add kite pown xtahu yang kite nie friend dier...hadoiii...!! Sedih giler...!! Tp, mcm aku lak...friend yang rapat ngn aku kat fb tuh...byk friends dari kolej aku n friends dr blog nie...

Muhammad Khairul Fahmi said...

@eqbalzackoh ya..baguslah tp btul tu bro, at least yg add abg eq tu yg btul2 abg eq tau kan asal usulnya...hehe..

Muhammad Khairul Fahmi said...

@Dosh Saleemthnks =)

Muhammad Khairul Fahmi said...

@Nur Ezzatyup, itu mmg tidak dinafikanlah sbb apa2 pun ble terjadi kat jarigan sosial ni..tapi seorang blogger yg bijak semestinya bijak utk menjadi follower kpd blog yg dia follow tnpa memikirkan balasan utk minta di follow balik :) keep n touch...

Muhammad Khairul Fahmi said...

@Affrysetuju sgt..itulah ragam jaringan sosial tanpa sempadan skg ni, semua tu ada pro dan kontranya juz kita harus pandai handle'nya dgn sebaik mungkin :)

Rezz Fukumoto said...

i lagi suka berblogger....hehe

Muhammad Khairul Fahmi said...

@Rezz Fukumoto yup..me too..hihi

aLya maNip said...

betol2..skunk nie macam2..kat fb add sbb nk kwan ramai tapi kat blog lagi best sbb bila kita follow n be fren kita lg kenal dia sape senanye. dunia dia cmne..hikhik
alya kat fb juz untk kwan2 yg knal jek :)

Muhammad Khairul Fahmi said...

@aLya yew...totally...best g bersahabat ngan blogger2..keep n touch..=)

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com