OUR ADVERTISEMENT

Thursday, May 26, 2011

Cerita lawak | Cikgu


Kelas yang tadi bertempiaran tiada guru, kini menjadi senyap sunyi. Ini adalah kerana guru yang paling digeruni telah masuk ke dalam kelas. Wajahnya garang seperti Jin yang tidak ada Shamsudin. Kalau hendak tahu ikutilah pelajaran cikgu ini. Nama cikgu ialah ?

Murid-murid: Selamat pagi, cikgu. 

Cikgu: (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat? 

Murid-murid: Selamat pagi,petang dan malam cikgu! 

Cikgu: Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan. 

Murid-murid: Selamat sejahtera cikgu! 

Cikgu: Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik . Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu,faham? 

Murid-murid: Faham, cikgu! 

Cikgu: Saya tak mahu ada apa-apa gangguan. 

Murid-murid: (senyap) 

Cikgu: Pandai! 

Murid-murid: Bodoh! 

Cikgu: Tinggi! 

Murid-murid: Rendah! 

Cikgu: Jauh! 

Murid-murid: Dekat! 

Cikgu: Berjaya! 

Murid-murid: Usno! 

Cikgu: Salah! 

Murid-murid: Betul! 

Cikgu: Bodoh! 

Murid-murid: Pandai! 

Cikgu: Bukan! 

Murid-murid: Ya! 

Cikgu: Oh Tuhan! 

Murid-murid: Oh Hamba! 

Cikgu: Dengar ini! 

Murid-murid: Dengar itu! 

Cikgu: Diam! 

Murid-murid: Bising! 

Cikgu: Itu bukan pertanyaan, bodoh! 

Murid-murid: Ini ialah jawapan, pandai! 

Cikgu: Mati aku! 

Murid-murid: Hidup kami! 

Cikgu: Rotan baru tau! 

Murid-murid: Akar lama tak tau! 

Cikgu: Malas aku ajar kamu! 

Murid-murid: Rajin kami belajar cikgu! 

Cikgu: Kamu gila! 

Murid-murid: Kami siuman! 

Cikgu: Cukup! Cukup! 

Murid-murid: Kurang! Kurang! 

Cikgu: Sudah! Sudah! 

Murid-murid: Belum! Belum! 

Cikgu: Mengapa kamu semua bodoh sangat? 

Murid-murid: Sebab saya seorang pandai! 

Cikgu: Oh! Melawan! 

Murid-murid: Oh! Mengalah! 

Cikgu: Kurang ajar! 

Murid-murid: Cukup ajar! 

Cikgu: Habis aku! 

Murid-murid: Kekal kami! 

Cikgu: O.K. Pelajaran sudah habis! 

Murid-murid: K.O. Pelajaran belum bermula! 

Cikgu: Sudah, bodoh! 

Murid-murid: Belum, pandai! 

Cikgu: Berdiri! 

Murid-murid: Duduk! 

Cikgu: Saya kata USNO salah! 

Murid-murid: Kami dengar BERJAYA betul! 

Cikgu: Bangang kamu ni! 

Murid-murid: Cerdik kami tu! 

Cikgu: Rosak! 

Murid-murid: Baik! 

Cikgu: Kamu semua ditahan tengah hari ini! 

Murid-murid: Dilepaskan tengah malam itu! 

Cikgu: (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar.)

Sebentar kemudian, loceng pun berdering. Murid-murid merasa lega kerana guru yang paling ditakuti oleh mereka telah keluar. Walau bagaimanapun, mereka merasa bangga kerana telah dapat menjawab kesemua soalan cikgu tadi, tetapi esok masih ada. Cikgu itu pasti akan datang lagi.

6 comments:

nadhirah. said...

haha, sengal ;)
berani anak2 murid tu, pandai betul

Aisyah Aina said...

kalau ada anak murid macam ni...macam nak sepuk je sorang2...haha :D

Muhammad Khairul Fahmi said...

@nadhirah. terlebih dah tu..hihi ;)

Muhammad Khairul Fahmi said...

@Aisyah Aina ahaha...btul3..
pening kepala dibuatnya..heee :)

ain dzaya said...

hahaha..
dun wori murid2, awk jgn dtg dah esok!!wawawaw...
murid murid ' wori cikgu,cikgu dtg esok'!!wiwiwiwiw

kh@iR@H said...

hahaha..klaka sungguh..gempak ar muridnye..

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com