OUR ADVERTISEMENT

Saturday, June 11, 2011

Handphone pertama pada tahun 1922 ?


Sebuah video yang ditemui oleh peminat filem mengejutkan mereka kerana babak dalam filem tersebut menunjukkan telefon pertama. Filem tersebut diterbitkan pada tahun 1922.


Arkib British Pathe mengatakan mereka terkejut melihat filem bisu – berjudul ‘Eve Wireless’ – dalam arkib mereka, mereka tidak percaya dengan apa yang mereka lihat. Video menunjukkan dua perempuan di New York membawa peranti yang terlihat cukup besar, mereka menyambung ke pili bomba melalui kabel panjang.

Kelihatan sebuah payung, yang muncul untuk bertindak sebagai antena dan dipasangkan yg digunakan untuk membuat panggilan. Mereka kemudian dilihat bercakap kepada pembekal yang kemudian memainkan piring hitam untuk mereka sebagai “Spotify” asas.

Mark Harris of British Pathe berkata: “Menakjubkan bahawa hampir 90 tahun lalu teknologi telefon bimbit dan muzik secara bergerak bukan hanya difikirkan tapi dicuba.” Salah satu pengkaji kami datang melihat klip tersebut dan kami hairan bahawa idea itu begitu lama, kita menggunakan teknologi wireless pada tahun 1950-an dan 60-an tapi itu empat tahun sebelum acara televisyen pertama. ”

“Telefon ini bahkan memiliki penutup seperti telefon flip , walaupun mungkin tidak akan memenangi anugerah rekabentuk.” Filem ini masih meninggalkan misteri untuk British Pathe, kerana tidak ada maklumat berkenaan filem itu dan mereka meminta sesiapa saja yg mempunyai lebih banyak maklumat untuk menghubungi mereka.


2 comments:

farahin nasir said...

terime kasih untuk ilmu nie.. menarik..

:)

JANGAN PERCAYA SIAPA-SIAPA PUN!

JHaZ KiTaRo said...

salam kenal.. rajin2, jemput singgah blog AKU SEBUTIR PASIR hamba kalau berminat nak baca my travelling experiences ke 46 buah negara.. :)

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com