OUR ADVERTISEMENT

Tuesday, July 5, 2011

Sarang labah-labah terkuat dan terbesar di dunia

Igni Agnarsson menemui sarang labah-labah terbesar dan terkuat di dunia.




Para pengkaji baru-baru ini menemui bahawa sarang labah-labah Darwin Bark merupakan yang terbesar di dunia dan juga sepuluh kali lebih kuat daripada armor.


Igni Agnarsson, dari University of Puerto Rico, pertama kali menemui sarang labah-labah Darwin Bark raksasa, kembali pada tahun 2001, dan mengetahui bahawa ia harus kembali ke Madagaskar dan mempelajari makhluk-makhluk ini sedikit lebih jauh. Dia melakukannya sehingga pada tahun 2008 dan 2010 untuk penelitian mengungkapkan beberapa data yang cukup luar biasa.


Meskipun tidak seperti labah-labah terbesar yang diketahui manusia (betina lebih besar dari jantan, dan hanya 3-4 cm, dengan kaki tetap terentang), Darwin Bark Spider membuat sarang raksasa yang mencapai hingga 25 meter panjangnya , dengan inti utama sekitar 2.8 meter persegi. Dengan sarang ukuran ini, sekarang benda yang mengagumkan dapat menahan dua kali kekuatan sebanyak labah-labah yang normal, yang membuatnya 10 kali lebih kuat dari sepotong armor dan dengan demikian, ianya sebagai bahan biologi terkuat yang pernah ditemui selama ini.









MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com