OUR ADVERTISEMENT

Tuesday, July 5, 2011

Sarang labah-labah terkuat dan terbesar di dunia

Igni Agnarsson menemui sarang labah-labah terbesar dan terkuat di dunia.




Para pengkaji baru-baru ini menemui bahawa sarang labah-labah Darwin Bark merupakan yang terbesar di dunia dan juga sepuluh kali lebih kuat daripada armor.


Igni Agnarsson, dari University of Puerto Rico, pertama kali menemui sarang labah-labah Darwin Bark raksasa, kembali pada tahun 2001, dan mengetahui bahawa ia harus kembali ke Madagaskar dan mempelajari makhluk-makhluk ini sedikit lebih jauh. Dia melakukannya sehingga pada tahun 2008 dan 2010 untuk penelitian mengungkapkan beberapa data yang cukup luar biasa.


Meskipun tidak seperti labah-labah terbesar yang diketahui manusia (betina lebih besar dari jantan, dan hanya 3-4 cm, dengan kaki tetap terentang), Darwin Bark Spider membuat sarang raksasa yang mencapai hingga 25 meter panjangnya , dengan inti utama sekitar 2.8 meter persegi. Dengan sarang ukuran ini, sekarang benda yang mengagumkan dapat menahan dua kali kekuatan sebanyak labah-labah yang normal, yang membuatnya 10 kali lebih kuat dari sepotong armor dan dengan demikian, ianya sebagai bahan biologi terkuat yang pernah ditemui selama ini.









3 comments:

Lieyda Sabri said...

eee so scary !

wawahida idris said...

tak suke labah2 huu

Anonymous said...

mengerikan...

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com