OUR ADVERTISEMENT

Tuesday, July 5, 2011

8 Ledakan Nukelar paling dahsyat di dunia

Di bawah ini merupakan ledakan nuklear terjadi kerana pelepasan tenaga yang terus-menerus dari sebuah reaksi nuklear yang terjadi secara cepat, ada yang benar-benar terjadi dab ada juga yang cuma ujian bom.

1.


Foto di atas diambil pada 3 Julai 1970 oleh seorang tentera Perancis di sebuah tempat bernama Fangataufa. Code bom ini Canopus, dan memiliki kekuatan ledakan sebesar 914 kt. Bom ini dihasilkan oleh Perancis (CMIIW)

2.

Operasi Upshot-Knothole, dilakukan di Nevada Proving Ground antara !7 Mac and Jun 4 1953, menguji bom jenis beru yang menggunakan teori fission dan fusion. Rumah dalam gambar terletak 3500 kaki dari pusat ledakan, kameranya sendiri dilindungi lapisan setebal 2 inci, hanya memerlukan 2.6 detik saja dari awal bom tersebut meledak sampai ledakannya menghancurkan rumah tersebut.

3.

1 Julai 1946, di Pulau Marshall, sebuah ledakan berbentuk jamur/cendawan terjadi di Samudra Pasifik Utara, dan merupakan ledakan pertama dari 2 ledakan dalam operasi Crossroads. Di gambar dapat dilihat beberapa kapal perang yang merupakan milik AL Jerman dan Jepun.

4.

Ujian bom Bravo merupakan yang terburuk dalam sejarah US kerana bencana yang disebabkan oleh radiasinya. Kesalahan tersebut terjadi kerana US salah menganalisa keadaan cuaca sehingga terjadi bencana radiasi tersebut.

5.

Bom Trinity adalah ujian bom atom pertama yang dilakukan US, pada 16 Julai 1945, yang dilakukan di batu 35 ke arah tenggara dari Socorro, New Mexico, yang sekarang bernama White Sands Missile Range. Saudaranya, The Fat Man yang menggunakan konsep dan design serupa, adalah bom yang dijatuhkan di Nagasaki. Kekuatan bom ini "hanya" 20 kilotan dan merupakan bom pertama yang memulai Zaman Atom atau Atomic Age.

6.

Bom BADGER adalah bom berkekuatan 23 kilotan, ditembakkan pada 18 April 1953 di Nevada Test Site, bom ini merupakan sebahagian daripada Operation Upshot-Knothole.

7 dan 8
Bom atom pada Hiroshima dan Nagasaki yang ditembakkan ke Kerajaan Jepun oleh US atas arahan Presiden Harry S. Truman ini merupakan serangan bom atom pertama, bom pertama Little Boy yang ditembakkan pada 6 Ogos 1945, hari Isnin di Hiroshima, manakala bom kedua "The Fat Man" ditembakkan di Nagasaki pada 9 Ogos 1945. Dua serangan bom atom inilah yang mengakhiri perlawanan Jepun pada Perang Dunia kedua. Jumlah kematian mencapai lebih dari 200,000 nyawa.

Nagasaki

Pada gambar dibawah, lihat ada 3 orang malang yang merupakan calon mangsa bom atom ini.


Di bawah ini merupakan gambar bom The Fat Man yang menghacurkan Nagasaki, berat sekitar 5 tan dan tingginya 10.6 kaki.


Hiroshima


Gambar dibawah merupakan gambar bom Little Boy yang menghacurkan Hiroshima, berat sekitar 4-5 tan dan tinggi 9 kaki.

gambar extra


Gambar ini diambil 1 ms-1 setelah ledakan bom, lihat terdapat seperti duri runcing di bawah ledakan tersebut, suhu pada duri tersebut boleh mecapai 20.000 Kelvin, 3.5 kali lebih panas daripada permukaan matahari.

1 comment:

EiZaRaZiErYa said...

wo0aa~ dasat~ but cantek lah pic k'due n0 1 tuu..ehehe.. >_<

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com