OUR ADVERTISEMENT

Friday, July 22, 2011

Gadis ini mempunyai saluran getah dari otak ke perut


Seorang gadis berusia 17 tahun nyaris buta akibat tekanan berlebihan di kepalanya. Penglihatannya diselamatkan setelah doktor membuat saluran di kepala, yang mengalirkan cairan otak terus ke perutnya.

Melissa Peacock, gadis asal Bradford Inggeris ini mengalami keadaan langka yang dikenali intracranial hypertension. Tekanan tinggi akibat kelebihan cairan otak itu memberi impak pada salah satu saraf mata.

Keadaan itu awalnya diketahui dari penglihatannya yang mulai kabur di usia 9 tahun. Selanjutnya dia mengeluh asyik pening dan sakit kepala, sehingga ibunya, Carolynne membawanya ke doktor untuk membuat rawatan.

Mendapati tekanan yang tinggi di otak, doktor sempat mengatakan Melissa menderita tumor mematikan di otak. Namun setelah hasil scan keluar, bukan jaringan tumor yang didapati di kepalanya tetapi kelebihan cairan otak.

Keadaan itu kemudian diatasi dengan prosedur standard iaitu menyedut cairan dari dalam kepala. Sayangnya, tidak lama setelah disedut cairan itu muncul lagi sehingga penyedutan harus dilakukan sehingga 8 kali.

Tak sanggup melihat Melissa yang kesakitan setiap kali cairan kepalanya disedut, doktor berfikir untuk melakukan prosedur yang sifatnya permanent. Doktor akan memasangkan saluran getah penghubung untuk mengalirkan cairan itu ke perut.

Salah satu hujung saluran itu ditanam di otak, manakala hujung yang lain berada di bahagian sisi Melissa. Dengan adanya saluran yang dipasang menyusuri tulang belakang itu, lebihan cairan di kepala dapat dialirkan ke perut untuk dicerna.

"Rakan-rakan saya merasa aneh mendengar saya mencerna cairan otakku sendiri. Tapi saya tidak peduli, disebabkan kualiti hidup saya semakin baik sejak ada alat itu di kepala saya," kata Melissa seperti dilaporkan Dailymail.

Kini remaja yang mempelajari fotografi itu boleh menjalani hidupnya secara normal seperti pelajar yang lain. Gangguan penglihatan dan sakit kepala yang dulu dialaminya, kini tinggal kenangan hasil idea cemerlang para doktor yang menanganinya.


1 comment:

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com