OUR ADVERTISEMENT

Wednesday, July 20, 2011

Cas telefon guna air mendidih

Sebuah syarikat Jepun telah membangunkan charger telefon dengan menggunakan air mendidih dalam periuk. Alat tersebut mampu mengubah panas dari air yang mendidih menjadi tenaga elektrik yang berguna untuk menambah daya bateri telefon bimbit atau peranti keci lyang lain.

Ini merupakan gadget terbaru yang dikeluarkan oleh TES New Energy. Pada awalnya periuk yang merupakan alat untuk memasak air berpasangan songket USB yang berguna sebagai alat yang dapat merefleksi panas menjadi aliran elektrik.

Hal tersebut memang ditujukan untuk negara-negara membangun, yang terinspirasi oleh tsunami Jepun baru-baru ini. Sebuah periuk direka untuk digunakan di atas api dari kayu bakar yang normal.

Para pemaju mencatat bahawa suhu api unggun boleh mencapai lebih dari 900 darjah, jauh lebih tinggi daripada yang diperlukan untuk mendidihkan air. Sehingga banyak tenaga yang terbuang di atmosfera atau hilang dalam pemanasan periuk. Demikian yang dipetik Cellular News.

Gadget tersebut yang mereka buat adalah untuk menukar sebahagian daripada tenaga panas yang terbuang menjadi arus elektrik langsung. "Peranti ini boleh mengisi semula telefon rata-rata dari 3 hingga 5 jam," kata mereka
.

No comments:

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com