OUR ADVERTISEMENT

Monday, July 18, 2011

Rumah bawah tanah paling moden

Rumah Bawah Tanah di Pergunungan Swiss

Mirip seperti gua tapi terbuka lebar, gelap tapi bercahaya, rumah bawah tanah luar biasa ini merupakan ekspresi senibina yang unik berupa struktur tempat tinggal yang tertanam di dalam bukitan di pergunungan Swiss.

Rumah ini bukannya tertanam seluruh bahagiannya, sebelah luar dari rumahnya, rumah ini mengelilingi ke dalam dan menghadap pada sebuah perkarangan berbentuk oval.

Dari dalamnya, facade ini memberikan pemandangan yang luar biasa dari bukit-bukit hijau yang mengelilinginya dan pergunungan putih nun jauh di sana, juga memberikan keamanan di dalam rumah ini dan di kawasan taman di depan - ruang sebelah yang juga memberikan pemandangan luar biasa jika dibandingkan dengan rumah bawah tanah biasa yang lain.

Rumah ini didirikan dengan batu dan konkrit, terasa aman di dalam dan di luarnya, juga diatur agar cukup menerima cahaya dari luar dan menerangi setiap ruang di dalamnya.


Rumah Beratap Hijau


Dilihat dari atas dan sekitarnya, rumah ini tenggelam dengan indah di dalam landskap - bahkan lengkungan-lengkungan dan garis-garis padanya seperti selaras dengan horizon dan pepohonan di kejauhan. Rumputannya juga menyerap kelembaban dan membantu menyelaraskan suhu di dalam rumah.



Dari perspektif luar, rumah ini seperti tenggelam dari ruang sekitarnya, dari sudut yang lain rumah ini mewakili rumah moden yang direka dengan baik seperti rumah moden yang lain.


1 comment:

e4ezzati said...

cantikkkkkkkkkkk !

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com