OUR ADVERTISEMENT

Sunday, July 17, 2011

Anjing Klon Korea tubuhnya boleh menyala

Para ilmuwan di Korea Selatan mengatakan telah berhasil mengklon empat ekor anjing jenis beagle. Uniknya, tubuh keempat anjing tersebut boleh menyala.




Tubuhnya hanya akan bernyala warna merah jika dipapar sinar ultraviolet. Bahagian yang menyala terutama di kuku dan bahagian tubuh yang berkulit tipis seperti perut.

Profesor Lee Byeoung-Chun dari Universiti Nasional Seoul yang memimpin projek klon ini menyatakan sebagai anjing transgenik pertama di dunia yang membawa gen fluorescent. Sebelumnya, peneliti AS dan China baru melakukannya pada tikus dan babi.

"Pencapaian penting dalam kajian ini tidak hanya warna merahnya itu, namun gen yang berhasil kami tanam di tubuhnya," ujar Lee. Teknik penyisipan gen yang dapat membuat tubuh bernyala biasanya dimanfaatkan untuk mengesan sel-sel kanser dalam rangka mengembangkan terapi perubatan
.








Pasukan yang dipimpin Lee menggunakan sel kulit anjing induknya untuk menghasilkan keempat anjing klon tersebut. Para peneliti menyisipkan gen fluorescent sebelum intil sel tersebut disuntikkan ke dalam sel telur kosong dan ditanam ke rahim anjing angkatnya.

Awalnya ada 6 ekor anjing klon yang berhasil lahir dengan selamat, namun dua di antaranya tidak bertahan untuk hidup. Empat lainnya yang sihat diberi nama Ruppy, adalah singkatan nama daripada dari Ruby dan Puppy.

3 comments:

Anonymous said...

waa, mcm2 da skg ni ea..

Terbelog said...

ada mentol kot he3

Atiqah Wadiah said...

perghh!!bley menyala..jimat letrik bela anjing nih..hehe

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com