OUR ADVERTISEMENT

Saturday, July 9, 2011

Robot Cantik berkhidmat sebagai jururawat di hospital Jepun



Jepun memang cukup terkenal sebagai negara 'gila' teknologi. Baru-baru ini, sebuah perusahaan setempat memperkenalkan prototipe robot jururawat yang direkabentuk menyerupai jururawat hospital. Robot jururawat bernama 'The Actroid-F' ini diharapkan dapat digunakan untuk membantu perawatan dan layanan pesakit.


Pemilik The Actroid-F Robot jururawat yang cantik ini adalah perusahaan robot Kokoro, perusahaan tersebut bukan hanya memfokuskan ciptaan fungsi robot, namun juga berupaya mewujudkan bentuk fizikal robot yang mungkin cantik dan menarik seperti The Actroid-F, robot cantik ini.




Pereka robot membuat kulit sintetis dari silikon sehingga akan memberikan sentuhan lembut bagi jururawat yang dirawat. Meskipun ttidak dapat berjalan atau duduk, robot ini terlihat begitu nyata dengan ekspresi wajah yang dihasilkan. Robot cantik ini dapat berbicara, tersenyum, dan berkedip sesuai dengan tetapan komputer.


Sementara itu, Japan Times Online menulis, pemerintah Jepun juga memperkenalkan prototipe robot jururawat yang unjurannya mulai bekerja bagi kepentingan umum lima tahun mendatang. Tapi, belum diketahui wujud robot jururawat versi pemerintah ini. Yang pasti, pemerintah dan pengembang di Jepun masih terus melakukan percubaan dan merumuskan standard keamanannya.



3 comments:

LaLa mhdnor said...

mesti ramai laki nk jadik pesakit kat sana :P

Faz.M said...

blog fahmi da tak berat cam dulu..kalau tak susah akak nk bukak..tepkse la baca tjuk je..mklm la laptop old school da...heheh

Honey Bhulat said...

cantik mmg cantik..tapi kalo wayar putus ke skru terkeluar ke..mahu mati sebelum ajal ni..hehe

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com