OUR ADVERTISEMENT

Friday, July 8, 2011

6 Gologan Perempuan yang 'kurang' layak dijadikan isteri


1. Al -Anaanah:Banyak keluh kesah. Selalu merasa tak cukup, apa yg diberi semua tak cukup. diberi rumah tak cukup, diberi kereta tak cukup, dan lain-lain. Asyik ingin memenuhi kehendak nafsu dia saja, tanpa memahami perasaan suami, tidak hormat kepada suami apa lagi berterima kasih kepada suami. Apa yg suami beri pun tidak pernah puas. Ada saja yg tidak mencukupi.


2. Al-Manaanah:Suka mengungkit. Kalau suami melakukan hal yang tak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. Sangat senang membicarakan suami: tidak mengenang budi, tidak bertanggungjawab dll. Padahal suami sudah memberi perlindungan macam-macam kepadanya.


3. Al -Hunaana:Ingin pada suami yang lain atau berkenan kepada lelaki lain. Sangat suka membanding-bandingkan suaminya dg suami/lelaki lain. Tidak redha dengan suami sendiri.


4. Al- Hudaaqah:Suka memaksa. Bila hendak sesuatu maka dipaksa suaminya mendapatkannya. Pagi, petang malam asyik menekan dan memaksa si suami. Adakalanya dengan berbagai ancaman: ingin lari dari rumah, ingin bunuh diri, ingin membuat malu suami, dll. Suami dibuat seperti hamba, bukan sebagai pemimpinnya kerana yang dipentingkannya adalah kehendak dan kepentingan dia saja.


5. Al -Hulaaqa:Sibuk bersolek atau tidur atau bersantai-santai dll sehingga lalai melaksanakan ibadah asas, seperti solat berjemaah, wirid zikir, mengurus rumah tangga, meluangkan masa dengan anak-anak dan seumpamanya.


6. As-Salaaqah:Banyak berbicara dan mengumpat. Siang, malam, pagi dan petang si isteri asyik mengumpat. Apa saja yg suami kerjakan selalu tidak elok dimatanya. Zaman sekarang ni mengumpat bukan saja berbicara di depan suami, tapi dengan telefon, SMS, internet dan macam-macam lagi . Yang jelas si isteri tu asyik menyusahkan suami dengan kata-katanya yang menyakitkan.


4 comments:

Emma said...

ops... mintak2 dijauhkan dari golongan tersebut... amin

CIK M said...

thank you. minta jauh dari sifat-sifat ni.

semoga diberkati :)

LaLa mhdnor said...

moga tidak tergolong mana2 sifat yg kat atas tu...

amin...

p.shbr said...

nice info fahmi..semoga tak dapat isteri sedemikian..amin

MY SWEET HEART

SUKA SAMA SUKA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com